• آخرین اخبار
  • پربیننده ترین اخبار
موقعیت صفحه دوم سمت راست
اخبار

کد خبر : 10022 - تاریخ انتشار : پنج شنبه 03 اردیبهشت 1394 - ساعت: 21:25

چاپ
حلال یا حرام سیبل مقابل مشاغل

حلال یا حرام سیبل مقابل مشاغل


شاید بتوان یکی از علل و عوامل این مشکلات در زندگی امروزه عدم توجه به یکی از مهمترین و موثرترین عامل که نقش بسزایی در این موضوع دارد دانست و آن عدم توجه به خوراک و لقمه‌ای که شخص استفاده می‌کند و از راهی که بدست می‌آورد را نام برد.

به گزارش میانخبر ، یکی از مسائلی که شاید فکر اغلب مردم را به خود جلب کرده است، اینکه چرا این همه مشکلات معنوی و اخلاقی و مادی در زندگی افراد وجود داشته، و با اینکه مردم عزیز ما در یک کشور اسلامی با ادعای اخلاقیات مورد قبول عقل و شرع زندگی می‌کنند. پس باید نتیجه عاقلانه و منطقی در زندگی افراد عدم وجود مشکل و یک زندگی و اخلاق توأم با خوبی و خوشی و به دور از هرگونه مشکل می‌باشد در حالی که می‌بینیم این همه مشکل برای زندگی افراد وجود دارد، پس علت این همه مشکلات چیست؟

نکته ای را که باید به آن اذعان کرد اينكه، دين مبين اسلام كامل‌ترين دين و نعمت بزرگ از طرف خداوند براي بشر است، شكي نيست و لذا خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً [مائده/3] امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين شما پذيرفتم».

البته اثبات كامل بودن دين مبين اسلام متوقف بر اين آيه شريفه نيست بلكه از مقايسه آموزه‌هاي آن با آموزه‌هاي ساير اديان نيز قابل اثبات مي‌باشد. دكتر "بوكاي فرانسوي مسيحي" در كتاب «مقايسه يهوديت، مسيحيت، اسلام و علم» به صورت بسيار منصفانه اين مقايسه را انجام داده است و كامل بودن و سلامت دين اسلام را نسبت به اين دو دين آسماني نتيجه گرفته است. مسئله‌اي كه در اينجا قابل توجه است اينست كه دين اسلام چيزي است و مسلمانان و كساني كه پيرو اين دين هستند چيزي ديگر است. و باید این دو مقوله را ازهم جدا بدانیم.

شاید بتوان یکی از علل و عوامل این مشکلات در زندگی امروزه عدم توجه به یکی از مهمترین و موثرترین عامل که نقش بسزایی در این موضوع دارد دانست و آن عدم توجه به خوراک و لقمه‌ای که شخص استفاده می‌کند و از راهی که بدست می‌آورد را نام برد.

غذا و هر لقمه‌ای که انسان می‌خورد مثل بذري است كه در زمين پاشیده مي‌شود، اگر حلال و طیب باشد اثرش در قلب كه به منزلة سلطان بدن است ظاهر و نمایان خواهد شد و قلبي مي‌شود سرشار از صفا و از اعضاء و جوارح این فرمانده جز خير و نيكي نمي‌تراود. لكن اگر خوراك پليد و حرام باشد قلب را كدر و تيره و تاریک خواهد نمود.

بر این اساس به طور حتم غذا، هم روي جسم اثر دارد و هم روح انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اسلام نيز هر دو موضوع را مورد دقت و كنكاش قرار داده است و در موارد بسياري انسانها را امر مي‌كند تا غذاي طيب و حلال ميل كنند. نمونه خداوند فرموده است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ [بقره/168] اي مردم! از آنچه در زمين حلال و پاكيزه است، بخوريد و پيرو برنامه‌هاي شيطان نشويد كه البته او با شما آشكارا دشمني دارد».

همچنين از خوردن مال حرام انسان را برحذر مي‌دارد. آنجا كه مي‌فرمايد: « الَّذينَ يَأْکُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ کَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهي‏ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَي اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ [بقره/275] آنان كه ربا مي‌خورند بر نخيزند مگر مانند آن كه به وسوسه و فريب‌شيطان، ديوانه و بي‌عقل شده و اينان به اين علت در مال حرام غوطه ورند كه مي‌گويند فرقي ميان معامله و ربا نيست، و حال آن كه خداوند تجارت و داد و ستد را حلال و ربا را حرام كرده است. هر كس پس از آن كه پند و اندرز كتاب خدا به او برسد و از اين عمل حرام دست بردارد، خدا از گذشته او درگذرد و عاقبت كارش با خدا است و كساني كه از اين عمل زشت دست نكشند اهل جهنم‌اند و در آنجا هميشگي و جاويد خواهد ماند».

در روایات ما نیز بر این عامل مهم بسیار سفارش شده است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) تلاش برای کسب روزی حلال را اجرشهید داده و هم‌تراز شهید می‌دانند. همچنین در حديث قدسى آمده است كه خداوند می‌‏فرمايد: « اى احمد همانا عبادت ده جزء است كه نه جزء آن طلب ‏روزى حلال است، پس چون خوراكى و نوشيدنى خود را پاك كردى در پناه و حمايت من هستى.» [1]

فضل بن ابى قرّه می‌گوید: در زمان امام صادق (علیه السلام) خدمت امام صادق (علیه السلام) كه در باغش مشغول كار بود رسيدم و عرض كردم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه بدهيد ما برايتان كار كنيم يا غلامان اين كار را انجام دهند. حضرت فرمودند: «نه، مرا به حال خود بگذاريد، زيرا دوست دارم خداوند عز و جل مرا در حال كار كردن و زحمت كشيدن براى كسب روزى حلال ببيند.» [2]

پس بطور حتم مقولۀ روزی حلال و حرام از جمله چیزهایی است که هم مورد تاکید خداوند در قرآن و هم ائمه معصومین (علیهم السلام) می‌باشد و حتی وقتی در سیره علما و عرفا هم توجه می‌شود درمورد روزی و درآمدی که از مشاغل یا خوراکی که سرسفره آنها قرار می‌دهند بسیار حساس و مورد توجه آنها بوده است.

مرحوم مجتهدی در یکی از کلاس‌های اخلاق خود در مورد ثمرات خوردن مال حلال می‌فرمایند: «رضا شاه در زمان خودش باغ شاهی داشت. من شنیدم روزی کسی از میوه فروشی سیب خرید، هنوز دو قدم دور نشده بود که میوه فروش فریاد زد «آی سیب باغ شاه! » آن شخص تا فهمید که این سیب باغ شاه است برگشت و گفت: «این سیب‌ها حرام است و من مال حرام نمی‌خورم!» سیب‌ها را خالی کرد و پولش را هم نگرفت و رفت وسیب باغ شاه را نخورد!»

همچنین ایشان می‌فرمایند: «در زمان طاغوت " آمیرزاحبیب خیاط" کنار حمام گلشن برای طلبه‌ها عبا می‌دوخت. او پالتوی بلندی می‌پوشید وبه درس ما می‌آمد. روزی برای او لباس ارتش آوردند تا بدوزد، او با اینکه وضع مالی خوبی نداشت، قبول نکرد. پسرهایش گفتند: «آقا جان چرا قبول نکردی؟ پول خوبی می‌دادند» او گفت: «من از این پول‌ها نمی‌خورم» [3]

دریک نگاه اجمالی آثاری که در زندگی ما ایجاد و مشکلاتی که برای ما چه از نظر مادی یا معنوی حاصل می‌شود یکی از مهم‌ترین عوامل این مشکلات را می‌توان به درآمد و پولی که از مشاغل مختلف بدست می‌آوریم و براساس همین در آمد غذا و خوراک برای اهل منزل بدست آورده و سر سفره آنها قرار می‌دهیم و این غذا اگر از مال پاک و حلال باشد آثار خوب ونیکی برای ما و اگر از مال حرام باشد آثار سوء آن را در زندگی مشاهده می‌کنیم.

منبع بیشتر برای مطالعه:

«اصلاح و افساد درداستا‌های قرآنی، دکتر حمید محمدقاسمی»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

[1] . [یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَيَّبتَ مَطعَمَكَ وَ مَشرَبَكَ فَأَنتَ فى حِفظى وَ كَنَفى] [بحار الانوار(ط-بیروت) ج 74 ، ص 27]

[2] . [اَلفَضلُ بنُ أَبى قُرَّةَ: دَخَلنا عَلى أَبى عَبدِاللّه‏ِ (علیه السلام) و َهُوَ يَعمَلُ فى حائِطٍ لَهُ فَقُلنا: جَعَلَنَا اللّه‏ُ فِداكَ: دَعنا نَعمَل لَكَ أَو تَعمَلهُ الغِلمانُ، قالَ: لا دَعونى فَإِنّى أَشتَهى أَن يَرانِىَ اللّه‏ُ عَزَّ و َجَلَّ أَعمَلُ بِيَدى وَأَطلُبُ الحَلالَ فى أَذى نَفسى] [من لا یحضره الفقیه ج3، ص163، ح3595]

[3] . [درمحضر مجتهدی، ص109]

نویسنده : کاظمیان

برای این پست 1 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • جمعه 04 اردیبهشت 1394 - 00:18 مهشید

    یکی از اساسی ترین نکاتی که باید در زندگی ما مسلمانان رعایت شود کسب روزی حلال است،متأسفانه این روزها کمتر به این اصل توجه میشود.

    پاسخ به نظر
    + 4 - 0
دیدگاه شما در مورد : حلال یا حرام سیبل مقابل مشاغل

حلال یا حرام سیبل مقابل مشاغل تغییر کد

موقعیت صفحه دوم سمت چپ