• آخرین اخبار
  • پربیننده ترین اخبار
موقعیت صفحه دوم سمت راست
اخبار

کد خبر : 10156 - تاریخ انتشار : یکشنبه 06 اردیبهشت 1394 - ساعت: 22:48

چاپ
بودجه جاری و ساری آموزش و پرورش اقتصاد خانواده‌ها است

مدیر آموزش و پرورش میاندورود:

بودجه جاری و ساری آموزش و پرورش اقتصاد خانواده‌ها است


بودجه جاری و ساری آموزش و پرورش اقتصاد خانواده‌ها است، اولیا دانش‌آموزان و خیرین که خارج آموزش و پرورشبه‌دلیل اعتمادی که به فرهنگ دارند تامین کننده اصلی امورات ما هستند.

به گزارش میانخبر ، بهروز عرب‌خزائلی در نشستی با خبرنگار میانخبر به مناسب فرارسیدن روز معلم گفت: همراهی و همدلی همیشه پیش برنده است و شما خبرنگاران هنجره مردم و مسئولین هستید.

وی افزود: خبرنگاران در هر کجا که وارد عرصه فرهنگ و روشنگری می‌شوند در آنجا هم احساس مسئولیت بیشتر و قوی‌تر است و هم احتمال تخلف کاهش پیدا می‌کند و با تحویل نتیجه‌گیری که متن اخبار است به عنوان راهنمای همه مسئولین در پیشبرد امور بسیار مهم و قابل فایده است.

مشروح گفت‌وگو خبرنگار میانخبر با بهروز عرب‌خزائلی رئیس آموزش و پرورش میاندورود در ادامه آمده است:

در چند سال اخیر مشاهده شده است که مدارس به شکل‌های مختلف از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند، آیا مدارس سرانه کافی ندارند؟

بودجه جاری و ساری آموزش و پرورش اقتصاد خانواده‌ها است، اولیا دانش‌آموزان و خیرین که خارج آموزش و پرورشبه‌دلیل اعتمادی که به فرهنگ دارند تامین کننده اصلی امورات ما هستند و آنچه که دولت تامین می‌کند تامین حقوق پرسنل و بخشی از ساختمان‌سازی و رفع نیازهای فیزیکی و سخت‌افزاری آموزش و پرورش است.

سیاست دولت از چندین سال پیش به این طرف به این سمت می‌رود که مشارکت خصوصی را به این سمت بیشتر سوق دهد و به همین دلیل مدارس غیرانتفاعی را بیشتر تشویق می‌کند که حضور پیدا کنند و دولت فقط ناظر بر آنها باشد.

در سال‌های قبل به‌دلیل تحریم‌ها، هزینه اقتصادی دولت به گونه‌ای بود که سرانه دانش‌آموزی قطع شده بود که از سال گذشته با آمدن دولت جدید وضعیت کمی بهتر شده است.

در جلسه شورای اداری اخیر شهرستان گفته شد که ما رشد چشم‌گیری در اعتبار و تحقیق بودجه داشتیم که این رشد نسبی است و نسبت به سال گذشته است و نمی تواند برای ما چندان امیدبخش باشد.

امیدواریم که با پیشرفت شرایط جهانی جمهوری اسلامی ایران این مسیر هموارتر شود چون دولت مطالبات خود در زمینه اقتصادی را نگرفته است تا مطالبه از خانواده‌ها اجباری نباشد.

با توجه به اینکه دانش‌آموزان بخشی زیادی از وقت خود را در مدرسه می‌گذرانند، نقش مدرسه و معلمان در تربیت آنها را چگونه می‌بینید؟

در کشورهای اروپایی تربیت یک امر دفعی و تاسیسی نیست بلکه یک حقیقت تدریجی و زمان‌بر است. معلم با دانش آموز یک چهارم روز را سپری می‌کند و در آن جاذبه‌ها، شکل رفتار، مهرورزی و هدایت خود به خود انتقال پیدا می‌کند و خدای ناکرده رفتار ناهنجار و آسیب‌رسان رسوب خود را برجان کودک می‌گذارد و آنچه که در یک دانش‌آموز متوسطه بروز می‌کند حاصل جمع رفتار خوب معلم ابتدایی خانواده و جامعه است.

برای مقدار تاثیرگذاری مدرسه بر دانش‌آموز باید یک قضاوت درباره رشد و انحطاطات اخلاقی در جامعه داشته باشیم و این هم بازده آموزش و پرورش است چون همه از آموزش و پرورش وارد جامعه می‌شوند.

مدرسه رکن اول، خانه رکن دوم و جامعه به عنوان رکن سوم تاثیرگذار در تربیت و شکل دهی رفتار کودکان هستند و با توجه به نظرخواهی که هر چند سال از مردم درباره محبوبیت شغل‌ها و اقشار مختلف گرفته می‌شود معلمان از اقشار دارای محبوبیت جامعه هستند.

یکی از مواردی که بر روی کودکان تاثیر بسیار منفی می‌گذارد استعمال دخانیات توسط معلمان است، آیا معلمی داریم که دخانیات مصرف کند؟ برخورد شما با او چگونه است؟

سیگار و قلیان یک اعتیاد است که متاسفانه در جامعه بخشوده است و برای کشف اعتیاد به مواد ممنوعه، وارد دایره حقوقی می‌شود که باید اثبات شود و اثبات آن کار انسانی نیست اما اگر بدانیم که اعتیاد دارند قبل از اینکه برخورد تهاجمی داشته باشیم ارتباط پیشگیری و اصلاح داریم.

برای برخورد با چنین افرادی اداره کل تاکید ویژه‌ای کردند و در سال جاری نیز یک فرد مرتفع شد.

با توجه به اینکه بازده کار معلمان در سال‌های پایانی دانش‌آموز و در امتحانات پایانی دوره متوسطه و کنکور مشخص می‌شود، میاندورود چه جایگاهی در این زمینه در استان دارد؟

در ابتدا که این مسئولیت را قبول کردم اداره کل بیلان کاری که به ما داد میاندورود از بین 32 ناحیه و شهرستان 32 بود، به همین دلیل احساس کردیم نیاز به توجه به بعد آموزش باید بیشتر شود و برای این منظور نیاز به برنامه‌ریزی زمان‌بند دارد تا بتوانیم در این زمینه ارتقا داشته باشیم.

برای بررسی و حل این موضوع معاونین آموزشی در سه دوره با هم جلسه برگزار کرده و به نتیجه امیدوار کننده رسیدیم که باعث شد سه رتبه ارتقا داشته باشیم.

در نتیجه کنکور نیز دانش‌آموزان شهرستان میاندورود در استان رتبه 5 را بدست آورند.

دو مشکل در زمینه ارتقا نمرات و نتیجه دانش‌آموزان در شهرستان داریم، ابتدا آنکه اکثر شهرستان‌ها مدرسه نمونه دولتی دخترانه و پسرانه و همچنین استعدادهای درخشان که نخبگان شهرستان هستند و آمارهای قبولی را ارتقا می‌دهند را دارند اما میاندورود از این ظرفیت برخوردار نیست و در نتیجه دانش‌آموزان میاندورودی به شهرهای دیگر می‌روند و باعث ارتقا آمار شهرستان‌های دیگر می‌شوند.

همچنین در تقویت شدن دانش‌آموزان در اکثر شهرستان‌ها مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد اما میاندورود چنین امکانی را ندارد و برای ورود آن به شهرستان تقاضا دادیم که قول فعال شدن آن در سال آینده را دادند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد آن است که وزارتخانه با توسعه و گسترش مدارس خاص جلوگیری می‌کند و وقتی سیاست دولت حفظ جمعیت در روستاها است و این شهرستان تنها یک شهر دارد و بیشتر جمعیت آن در روستاها است آیا خواستن مدرسه نمونه دولتی خواست نادرستی است.

اگر استعداد درخشان به شهرستان ندادند اشکالی ندارد ولی حداقل مدرسه نمونه دولتی پسرانه را به ما بدهند.

گاها مشاهده می‌شود که معلمان در رشته غیر از رشته تحصیلی خود تدریس می‌کنند، دلیل آن چیست؟

شاید ندرتا وجود داشته باشد که معلمان در غیر رشته خودشان تدریس کنند و آن‌هم به‌دلیل کمبود معلم است که خوشبختانه در سال‌های اخیر نیروی جدیدی جذب شد و آنهایی که از تربیت معلم فارغ التحصیل می‌شوند رشته آنها مشخص شده است.

بیشتر در کدام رشته‌ها کمبود معلم دارید و دلیل این کمبود را چه می‌دانید؟

به مشاور و معلم ورزش زیادی احتیاج داریم و همچنین در رشته دین و زندگی و ادبیات کمبود نیرو داریم ولی دستور جذب نداریم.

مهمترین دلیل کمبود معلم نزدیکی میاندورود به ساری و نکا است که معلمان ما بیشتر تمایل حضور در آنجا را دارند و گاهی ناگزیر می‌شویم از معلمان این دو منطقه استفاده کنیم.

مهمترین مشکلات آموزش و پرورش میاندورود را چه می دانید؟

تقویت انگیزه معلمان کارآمد برای مهاجرت به اینجا و پیشگیری مهاجرت از اینجا اصلی ترین مشکل ما است و همچنین رفع تبعیض در عطای حق نوار مرزی که در شهرنکا تا ریل راه‌آهن حق نوار مرزی می‌گیرند ولی نوار مرزی ما تا سه‌راه پنبه‌چوله می‌رود که این انگیزه معلمان را کم می‌کند، فقدان آزمایشگاه مرکزی مجهز و کتابخانه مرکزی مجهز آموزش و پرورش، فقدان هرگونه درآمد اختصاصی آموزش و پرورش، نداشتن مجتمع فرهنگیان و همچنین خانه معلمان و سرای سالمندان از جمله مهمترین مشکلات و کمبودهای ما در شهرستان است.



برای این پست 3 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 - 02:13 صبرایی

    با سلام خدمت اقای عرب خزایلی ...ما نفهمیدیم اخر در کجای دنیا برای کتابهای درسی سال بعد از الان از دانش اموزان پول میگیرند بابا بخدا زشته این کار شما که متولی این مجموعه هستید مردم شکمشون رو با بدبختی سیر میکنند از الان بیان پول کتاب سال بعد رو که حدود شش ماه به اغازش مونده پرداخت کنند ادم داغ میکنه اقای رییس اموزش وپرورش ماتا الان شاید حدود صدتا صد وپنجاه هزار تومان پول در مراحل مختلف به مدرسه دادیم فشار از همه طرف ..مدیر مدرسه به بچه فشار میاره اگه فردا پول نیاری پرونده زیر بغل خداحافظ .بچه میاد خونه فشار به بابا ش میاره اگه پول ندی اقا مدیر فردا ابرو من میبره این فرهنگ اموزشی ما ست انشاالاه یه وقت خدمت میرسم حضوری ناگفته ها رو خدمتون عارض میشم/////موفق باشیدولی دانش اموز ابتدایی

    پاسخ به نظر
    + 8 - 1
    دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 - 17:22 عرب خزائلی

    باسلام جناب آقای صبرایی عزیز، ما همچنان منتظر دیدار با شما هستم و مشتاق شنیدن سخنان شما

    پاسخ به نظر
    + 0 - 0
  • دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 - 22:44 شریفی فر

    حرف های جناب صبرایی قابل تأمل هست،جای تأسف داره که ما با گذشت این همه سال هنوز اینطور موارد رو شاهد باشیم. برادر ارجمند آقای عرب خزائلی از مدیر شایسته ای همچون شما انتظار میره که به طور جد پیگیر مسائل و مشکلات باشید.

    پاسخ به نظر
    + 7 - 1
    دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 - 17:09 عرب خزائلی

    جناب آقای شریفی فر، الف) از عنایت شما سپاسگذارم. ب) از جناب آقای صبرایی تقاضا کردم تشریف بیاورند و مورد معین مطرح شده را جهت پیگیری دقیق به اطلاع برسانند. ج) مقدار مشخصی از هزینه ی کتاب، دستوری است که از اداره کل صادر شده است و آن هم مبلغ زیادی نیست. بازهم منتظر پیشنهادات و انتقادات خیرخواهانه تان هستم.

    پاسخ به نظر
    + 0 - 0
  • پنج شنبه 10 اردیبهشت 1394 - 10:55 علی اکبرعبداللهی وشوایی

    باسلام وعرض ادب محضر مبارک جناب اقای عرب خزائلی وهمکاران ومعلمین دلسوز خطه سرسبز میاندورود ازاینکه مدیریت محترم واقع بینانه مسائل رامطرح کرد خوشم آمدآنها که الفبای بودجه کشور را می دانند می توانند به خوبی مشکلات آ .پ . را رصد کنند . قدر معلمان سخت کوش راخوب بدانیم وروزشان راصمیمانه تبریک بگوییم . معلم سابق سنه کوه

    پاسخ به نظر
    + 1 - 1
    دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 - 17:17 عرب خزائلی

    همکار پیشکسوت جناب آقای عبداللهی عزیز، از لطف جنابعالی متشکرم. وقتی رهبر معظم انقلاب(مدّظّله العالی) می فرمایند «همه ی ما زیر بار منّت معلمان هستیم» پیداست که قدرشناسی درخور شان این قشر والامقام از عهده کسی به این آسانیها ساخته نیست. خداوند دنیا و آخرت این بزرگواران را نیکوتر از همه قرار دهد.

    پاسخ به نظر
    + 0 - 0
دیدگاه شما در مورد : بودجه جاری و ساری آموزش و پرورش اقتصاد خانواده‌ها است

بودجه جاری و ساری آموزش و پرورش اقتصاد خانواده‌ها است تغییر کد

موقعیت صفحه دوم سمت چپ