• آخرین اخبار
  • پربیننده ترین اخبار
موقعیت صفحه دوم سمت راست
اخبار

کد خبر : 10779 - تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 اردیبهشت 1394 - ساعت: 21:59

چاپ
خانواده‌ها به مطالعه فرزندان توجه نمی‌کنند/در هر شرایطی روزنامه باید به‌دست مشتری برسد

گفت‌وگو میانخبر با تنها توزیع کننده روزنامه در میاندورود؛

خانواده‌ها به مطالعه فرزندان توجه نمی‌کنند/در هر شرایطی روزنامه باید به‌دست مشتری برسد


امروز شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان سریع‌ترین و پربیننده‌ترین رسانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی برای رساندن خبرها به مردم است اما در کنار این‌ها روزی روزنامه یکی از معدود راه‌های مهم اطلاع‌رسانی به‌شمار می‌رفت و امروزه هم مورد توجه است.

به گزارش میانخبر ، ابزار ارتباط جمعی یکی ارکان اصلی دنیای امروزی به شمار می‌رود که نقش بسزایی در تمام ابعاد زندگی انسان دارد و از عوامل اصلی ساختار اجتماعی است، یکی از این موارد روزنامه‌ها هستند که مانند رسانه‌های دیگر بار اطلاعاتی به همراه دارند و به‌صورت منظم و روزانه در دسترس عموم قرار می‌گیرد و جدیدترین اخبار و اطلاعات را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد، با وجود اینکه در عصر حاضر همچنان جایگاه اصلی خود را در بین مردم حفظ کرده است اما با پیشرفت فناوری در مقابل سعی کرده است تا با اتصال به فناوری‌های مدرن به‌راحتی در دسترس قرار گیرد تا از عرصه رقابت دور نماند، با توجه به اینکه در گذشته روزنامه‌ها بدون هیچ واسطه‌ای در دکه‌های روزنامه فروشی عرضه می‌شده است.

امروزه شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان سریع‌ترین و پربیننده‌ترین رسانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی برای رساندن خبرها به مردم است اما در کنار این‌ها روزی روزنامه یکی از معدود راه‌های مهم اطلاع‌رسانی به‌شمار می‌رفت و امروزه هم مورد توجه است.

با ورود اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه مانند گذشته مورد توجه مردم برای دریافت اخبار نیست و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در شهرستان میاندورود نیز فردی حضور دارد که کار توزیع و فروش آن را انجام می‌دهد و به‌عنوان تنها مرکز نمایندگی فروش روزنامه در سطح شهرستان، در شهر سورک مستقر است و به‌همین دلیل با مسئول آن علی سورکی مصاحبه‌ای داشتیم که وی به سوالات ما پاسخ گفت:

از چه سالی فروش روزنامه را آغاز کردید؟

فروش روزنامه را از سال 75 در عبور اصلی شهر سورک و در ضلع شمالی با دو روزنامه اطلاعات و کیهان که آن زمان چاپ می‌شد شروع کردم و بعد آن روزنامه‌های جام‌جم ، ایران و همشهری هم به آنها اضافه شد.

برای شروع به کار با چه مسائلی روبرو بودید؟

 برای اینکه نمایندگی روزنامه‌ها را در سورک ایجاد کنم مشغله‌های زیادی کشیدم و برای اینکه بستر ورود بعضی از روزنامه‌ها را آماده کنم و در شهرستان جا بیندازیم، روزانه می‌رفتم ساری و با همان قیمت روی جلد می‌خریدم تا در سورک مشتری را به این سمت بکشیم و ترقیب کنیم که چنین روزنامه‌هایی هم وجود دارد.

یکی از قدیمی‌ترین نمایندگی روزنامه جام‌جم در استان هستم و یکی از جوان‌ترین آنها نیز بودم و به‌دلیل سختی کار و به صرفه نبودن آن، بسیاری از همکاران من در شهرهای مختلف این کار را رها کردند.

بیشتر چه قشری روزنامه می‌خرند و چه روزنامه‌هایی بیشترین طرفدار را دارد؟

قشر خاصی نیستند و از همه اقشار حضور دارند، اما بیشتر افراد بین سنین 30 تا 60 سال، مغازه‌دارها، خانه‌دار و بعضی از خانم‌ها مشتریان من هستند که بیشتر از روزنامه ایران، جام‌جم و همشهری به‌خاطر ارزان بودن و تیراژ وسیع آن استقبال می‌کنند و روزنامه‌های سیاسی را هم بیشتر افرادی می‌گیرند که کار سیاسی دارند و مطالعه می‌کنند.

کدام روزنامه سیاسی بیشترین مخاطب را دارد؟

روزنامه ایران، به این دلیل که با تغییر و تحولات، روزنامه دولت محسوب می‌شود، جام‌جم پایه ثابت انتخاب مشتریان است، همشهری و کیهان در رده بعدی قرار دارند و در بین نشریات محلی هم بشیر مازندران نسبت به بقیه مورد اقبال بیشتری است.

استقبال نسل فعلی از روزنامه چگونه است؟

نسل فعلی مطالعه آنها بسیار کم است و افراد زیر 25 سال کمتر از پنج درصد مشتریان ما هستند که آمار کمی است. شاید به سایت‌ها مراجعه کنند ولی معقول نیست و شاید برگردد به خانواده‌ها و شاید خانواده‌ها برای فرزندان خود چیپس و پفک می‌خرند اما برای آنها مجله یا نشریه متناسب با کودکان و نوجوانان که خوراک فرهنگی دارد را نمی‌گیرند.

چه تعداد روزانه اشتراک دارند؟

حدود 200 نفر روزانه اشتراک دارند اما ماه به ماه تعدا آنها کمتر می‌شود و دلیل کم شدن آن، همه جایی است و روزنامه و مجله از نگاه مردم یک نیاز تلقی نمی‌شود والبته سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی بی‌تاثیر نیست.

متاسفانه چیزی که وجود دارد آن است که روزبه‌روز از تعداد مخاطبان کاسته می‌شود و سطح درآمد کمتر می‌شود، چون قیمت روزنامه‌ها هر چند سال افزایش پیدا می‌کند و آن هم محسوس نیست و متوسط قیمت روزنامه 500 تومان است که قطعا به صرفه نخواهد بود.

در این بین وقتی قیمت ثابت می‌ماند و مشتری کمتر می‌شود طبیعتا سطح درآمدی کمتر می‌شود، صبح تا غروب دخل ما به 50 هزار تومان است که 10 درصد آن برای ما است که چیزی نمی‌شود.

ما خودمان را وقف میاندورود کردیم و تا زمانی که هستیم کسی متوجه نمی‌شوند و همین که نباشیم خلاء ما احساس می‌شود. ولی خوشحال هستیم که سربار جامعه نیستیم و نیروی موثری برای شهرستان هستیم و همه روزه عده‌ای منتظر من هستند که روزنامه به‌دست آنها برسد هر چند که تعداد آنها کم باشد.

سطح درآمد ما آنقدر پایین است که به چند نفر پیشنهاد همکاری دادم اما قبول نکردند و خانم من در کنارم کمک حال من است.

اگر روزنامه رساندن من به آنها دیر شود تماس می‌گیرند، چون برایشان مهم است که چرا نرفتم.

در بین مجلات بیشتر چه مجلاتی مورد توجه مردم است؟

 مجلاتی که به شکل جدول و خانوادگی است مخاطبان بیشتری دارد.

توزیع روزنامه چه ویژگی دارد؟

در همه حالت چه بارندگی چه گرما همه روزه باید روزنامه به‌دست مشتری برسد، حتی اگر روز عروسی من باشد.

در روز عروسی من و حتی روزی که مادرمان فوت کرد افرادی را مشخص کردم که روزنامه‌ها را به‌دست مشتریان برسانم با اینکه اصلا توجیه اقتصادی نداشت.

از نظر فضا و مکان مشکلی داشتید؟

تغییر و تحولاتی که در ساخت و سازهای شهری داشتیم از جمله تعریض خیابان و احداث پل عابر پیاده  باعث شد جابجایی‌های متعددی داشته باشیم که هم هزینه‌بر بوده و هم مشکلات خاص خودش را داشته است.

چه توقعی از مسئولین شهری دارید؟

مناسب‌تر است که اگر بستر آماده باشد به آن سمت جاده بروم چون بافت جمعیتی در ضلع شمالی بلوار امام رضا(ع) و ورودی شهر سورک قرار دارد و مردم راحت‌تر هستند و مشتریان اعلام می‌کنند که این سمت جاده برای آنها سخت است.

خاطره خاصی در توزیع روزنامه دارید؟

در توزیع روزنامه تحت هر شرایطی باید روزنامه به‌دست مشتری برسد و یک بار موتور من در این گیرودار پنچر شد، در جایی که تا آپاراتی 2 کیلومتر فاصله داشت و در گرمای تابستان با زبان روزه موتور را حل دادم تا به آنجا برسم و بعد از اینکه پنچری را گرفتم و موتور را سوار شدم بادی که به من می‌خورد احساس می کردم که دوپینگ کردم.

حرف آخر؟

من این پتانسیل را دارم که در روزنامه‌های معتبر گزارش عملکرد یا رپرتاژ آنها را با تیتراژ وسیع‌تر با قیمت مناسب‌تر چاپ و توزیع کنیم در صورتی که بعضی از دوستان کمتر از ما استقبال می‌کنند.



مطالب مرتبط با : خانواده‌ها به مطالعه فرزندان توجه نمی‌کنند/در هر شرایطی روزنامه باید به‌دست مشتری برسد
برای این پست 2 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • پنج شنبه 24 اردیبهشت 1394 - 14:45 صبرایی

    با سلام وخسته نباشی به اقای سورکی بله خواندن روزنامه ومجله برای بچه ها وخانوادها خوب است ولی با ورود سایتها و....مردم کمتر سراغ روزنامه میرندضمنا یک توصیه برادرانه خواهشا درمکان صنفی شما که کارها فرهنگی واجتماعی صورت میگره عرضه دخانیات توجیه خوبی ندارد اگر این کار رو انجام ندی به نظرم بهتره وبه این طرف خیابون هم بیای نور علی نور میشه/////یاعلی

    پاسخ به نظر
    + 4 - 0
  • پنج شنبه 24 اردیبهشت 1394 - 17:18 فارا

    سلام.باید امکانات در اختیار این افراد قرار داده شود و از تجربیات ایشان در عرضه نشر فرهنگ مطالعه و بروز بودن خانواده ها از همه نوع خبر استفاده بشه.اقای سورکی یه گنجه...یه عنصر مخلص و فداکار...مسیولین باید قدر اقای سورکی رو بدونن.هر مسیولی در این باره سرمایه گزاری کنه ...زیربنا خودشو محکم کرده...مردم دانا جامعه پویا دارن...اقای سورکی خدا قوت مرد بزرگ...کاش من هم جسارت شما را داشتم....از طرف یه مشتری همیشگی شما...

    پاسخ به نظر
    + 3 - 0
دیدگاه شما در مورد : خانواده‌ها به مطالعه فرزندان توجه نمی‌کنند/در هر شرایطی روزنامه باید به‌دست مشتری برسد

خانواده‌ها به مطالعه فرزندان توجه نمی‌کنند/در هر شرایطی روزنامه باید به‌دست مشتری برسد تغییر کد

موقعیت صفحه دوم سمت چپ