• آخرین اخبار
  • پربیننده ترین اخبار
موقعیت صفحه دوم سمت راست
اخبار

کد خبر : 4359 - تاریخ انتشار : چهار شنبه 07 آبان 1393 - ساعت: 08:46

چاپ
تاریخچه عزاداری امام حسین (ع)/ چرا عزاداری امام حسین (ع) (1)

تاریخچه عزاداری امام حسین (ع)/ چرا عزاداری امام حسین (ع) (1)


درطول این چهارده قرن حاكمان با انواع روشهاي حكومتي آمدند و رفتند حتی در دوران متوکل عباسی قبر امام حسین (ع) را به مدت سه سال تخریب کردند و گندم کاشتند، اما این قیام دردلها خروشید، باشد که آیندگان ، تاریخ و شیعیان واقعی به علل جاودانگی این قیام دست یابند.

به گزارش میانخبر ، قطعا انتقال تجربيات گذشتگان به نوجوانان وجوانان گره گشاي برخي از مشكلات آنان و موجب تدبیر و تدبر و رفع دغدغه و زدودن تشویش های خاطر پدران ومادرران نسبت به دلبندانشان است . چه بسا برخي از مسائل فراموش شده ، هم براي بزرگسالان ، تجديد خاطره خواهد بود وهم ما را از استغراق در مادیات و بعضی از ناراستی ها و کژی ها و ناملایمات نجات خواهد داد.

ما عزاداري سيدالشهدا را به امر امام صادق(ع) وسفارش ائمه به پا مي كنيم. حضرت امام خميني (ره)

عاشورا تابلويي است كه درآن زيباترين شعر تاريخ را با خون نگاشته اند . مقام معظم هبري

بنابراين ذوق و شوق این کار ما را برآن داشت تا با مساعدت و همفكري بزرگان ودوستان اهل فکر و نظر در صدد بسط و انتقال این تجربیات باشیم و دین خود را به جوانان ونوجوانان ادا نماییم. اميد است با توكل به خداي متعال و تمسك به ائمه اطهار (ع) عزادار حقیقی و دوستدار واقعي سيد الشهدا بوده و در سیره و روش و گفتار و کردار،‌ادامه دهنده راه نورانی آن امام همام باشیم .

پرداختن به قیام آزادگان از دیدگاه مورخان و جامعه شناسان و اهداف آنها منوط به مطالعه ی وافر فلسفه ی قیام آنهاست .دراین میان بعضی از این قیام ها بر مردم تاثیر گزار بودند که خود بردوقسمت می باشد 1- موقت 2- دائمی، درقیام موقتی غالبا احساس دخیل است و پس از مدتی که مدعیان قیام در راس امور قرار گرفتند اهداف آنها کم رنگ و یا بطور کلی از بین می رود، مثل قیام گاندی در هند و یا قیام های پس از نهضت کربلا مانند توابین ، مختار و... اما قیام دائمی که بی شک و بدون استثنا تنها می توان به قیام امام حسین (ع)اشاره نمود که از سال 61 هجری تاکنون با توجه به سخت گیریهای حکومتها همچنان ساری و جاریست.

آيا تاكنون علت جاودانگي اين قيام را مورد بررسي قرار داده ايم ؟ البته مورخان وعالمان شیعی دلایلی از جمله : 1-آزادگی و زیر بار ذلت نرفتن 2- مبارزه با ستمگران 3- اصلاح امت محمدی(ص) 4- مبارزه با فساد اجتماعی 5- گفتگو برای هدایت گمراهان 6- تجلیگاه ادب واخلاق 7- محبت ومهرورزی 8- بینش وآگاهی 9-ازجان گذشتگی درراه هدف 10-نقش آفرینی زنان کربلا و....(تاریخ امامت؛ اصغر منتظر قائم. قم. دفترنشرمعارف1386؛ش) به صراحت می توان گفت که همه این موارد می توانند علل جاودانگی باشند، اما حلقه ی مفقوده جاودانگی هنوز دراین قیام پیدا نشده است.

درطول این چهارده قرن حاكمان با انواع روشهاي حكومتي آمدند و رفتند حتی در دوران متوکل عباسی قبر امام حسین (ع) را به مدت سه سال تخریب کردند و گندم کاشتند، اما این قیام دردلها خروشید، باشد که آیندگان ، تاریخ و شیعیان واقعی به علل جاودانگی این قیام دست یابند.

تاریخچه عزاداری امام حسین (ع):

تاریخچه عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) به همان روزهای نخست پس از واقعه ی عاشورا باز می گردد، زیرا هنگامی که کوفیان اسرای خاندان امام حسین (ع) را از کربلا حرکت دادند؛ آنان را از کنار جنازه شهدا عبور دادند، درحالی که آنها به شدت می گریستند و یکی از آنها فریاد یا محمدا سرداد.

پس از آن وقتی عبیدا... بن زیاد برلبان امام حسین (ع) چوب می زد زیدبن ارقم گریست، دردمشق نیز زنان خاندان امام حسین (ع) سه روز عزاداری کردند (تاریخ امامت ؛اصغرمنتظرقائم. قم. دفترنشرمعارف1386؛ش). پیش از رسیدن کاروان اسرا به مدینه مردم و زنان بنی هاشم درجای جای شهر برای امام حسین (ع) نوحه سرایی و شیون و زاری کردند(الانساب الاشراف ج3).

نخستین سوگواری جمعی برای امام حسین (ع) ازسوی توابین درسال 65 هجری برسر مزار ان حضرت برگزار شد.پس از آن شیعیان در سالگرد واقعه ی عاشورا مراسم عزاداری برپا می کردند، چنانکه امام صادق(ع) از سید حمیری شاعر می خواستند تا ذکر مصیبتی از امام حسین (ع) بسراید (اعیان الشیعه ج1 ص586).

سرانجام در دوران دولت آل بویه ،احمد معزالدوله پس از تصرف بغداد به سال 351 هجری دستور داد در روز عاشورا دکانها بسته شود و علم و نشان سیاه بیاویزند و دسته های عزاداری در شهر به راه بیفتند( الکامل فی التاریخ، ج7،ص7).

حتی فاطمیان اسماعیلی مذهب در مصر این سنت را مرسوم کردند، در عاشورای سال 363هجری قمری بازارها تعطیل شد و پیادگان و سوارگان مغربی با گریه و ناله برای امام حسین(ع) گریستند، تا قرن ششم، حنفی ها و شافعی ها (اهل سنت ) هم، پا به پاي شيعيان روز عاشورا عزاداری می کردند(کتاب النقص،ص402). هرشیعه با توجه به شغل و هنرش سعی در انتقال این قیام به نسل بعدی دارد.

چرا عزاداری امام حسین (ع) :

وقتی می گفتند : چرا شما اینقدر روز عاشورا به سر وسینه می زنید ؟ در جوابش گفتم : خوب پیغمبر (ص) به هزاران نفر در آن سرزمین غدیر فرمود: آنهایی که رفتند برگردند آنهایی که نیامدند زودتر بیایند من در اینجا کار دارم .

همه دیدند پیغمبر در مکه، درعرفات ، در منی ، در مشعر این فرصت بود می خواست سخنرانی بکند می کرد، الان مگر چه خبر شد؟ دربیابان ؛ اینجا نه جای سخنرانی است ، نه منبری درکار است ،‌آنروز یک عده پیاده، یک عده سواره بودند و راه هم باریک بود ، داشتند می رفتند . یا صدهزار ، یا هشتاد هزار ، یا هفتاد هزار داشتند می رفتند ، حضرت دستور دادند آنهایی که رفتند برگردند آنهایی که نیامدند زوتر بیایند . اینجا دور هم جمع بشوند از همین بار شتر و جهاز شتر روی هم گذاشتند به صورت منبر درآوردند وجود مبارک حضرت علی (ع) را به همراه خود کنار آن جهاز برد و بالای جهاز قرار گرفت سخنرانی کرد . 

وقتی به این ها گفتند چرا شما عاشورا اینجور سر و سینه می زنید، گفت: شما آن جریان غدیر ، آن جریان تاریخ که هزارها نفر از نزدیک دیدید پیغمبر علی بن ابیطالب (ع) را نصب کرد . گفت :‌ بعد از من جانشین علی بن ابیطالب (ع) است ، این را منکر شدید . ما ناچاریم وضع حسین بن علی (ع) را روز عاشورا اینجور با سر وسینه حفظ کنیم که کسی انکار نکند. (مجله کوله بار – ویژه نامه راهیان نور سال89)

نویسنده : علی اکبر عبداللهی

مطالب مرتبط با : تاریخچه عزاداری امام حسین (ع)/ چرا عزاداری امام حسین (ع) (1)
برای این پست 2 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • چهار شنبه 07 آبان 1393 - 14:24 ناشناس

    سلام هم کارآقای عبداللهی وهم کارسایت میانخبر دراین زمینه عالی است این ایام مردم منتظر ونیازمند چنین مطالبی هستند

    پاسخ به نظر
    + 1 - 0
  • پنج شنبه 08 آبان 1393 - 10:15 صاحب نجفی

    آقای عبداللهی سلام و تشکر ما را پذیرا باشید. گزارش زیبایی بود

    پاسخ به نظر
    + 0 - 0
دیدگاه شما در مورد : تاریخچه عزاداری امام حسین (ع)/ چرا عزاداری امام حسین (ع) (1)

تاریخچه عزاداری امام حسین (ع)/ چرا عزاداری امام حسین (ع) (1) تغییر کد

موقعیت صفحه دوم سمت چپ